tisdag 31 december 2013

Uppdatering på ett gammalt inlägg om smällare.

Hur i HELVETE kan duktiga SVERIGE tillåta okontrollerad försäljning av fyrverkerier.



Detta är egentligen absurt hur ett land som Sverige kan tillåta okontrollerad försäljning av fyrverkerier, för någon kontroll att tala om är det ju knappast.



En gång i tiden jobbade jag som vakt i tunnelbanan, jag kom i håg att jag och en kollega (det här är runt 15 år sedan) grep en kille som var tretton år som kastade en smällare in i en tunnelbanevagn, vi ringde till polisen vilka snarast blev upprörda för att vi ringde om sådana småsaker. Visst det var inget bankrån. Men det var i detta fall inte bara killen som gjorde fel även hans föräldrar (han berättade glatt att hans pappa hade köpt smällaren till honom) langning nja rättare sagt en lika tandlös lag som åldergränsen på cigarretter.

Men jag tycker samtidigt att det är oerhört konstigt att ett land som Sverige som har en förmåga att förbjuda ganska många saker, tillåter detta smällande. 
Att skapa lagar som kan ställa föräldrar till svars om deras under 18 åriga barn skjuter raketer. Det känns ganska tandlöst när polisen inte har resurser att bry sig om det överhuvudtaget.

Byggnader bränns ner, miljöförstöring, personer skadas och i vissa fall dödas, husdjur skrämmer man slag på, för att inte tala om alla dessa människor som har flytt från ett krig. Som helt plötslig blir kastade tillbaka till kriget.

Det vore väl en sak om det small endast 2350-0010 men nu skjuts det under flera veckor innan och efter.

Malmö stad har faktiskt haft en reklamkampanj kring smällandet. Tycker jag var ett bra initiativ. (dock vet jag inte om dom har det detta år denna text är en kopia från 2010) Se en av bilderna nedan.



Inga kommentarer: