söndag 4 september 2011

Mastodont promenad efter kantareller.

Idag blev det en rejäl skogstur i Vallentunaskogarna på jakt efter kantareller. Vi var ute i 4 timmar och 50 minuter, jag har en sån där fin GPS app till min Iphone som jag starta när jag går hemifrån. Kaffe, vatten, mackor samt en god sockerkaka med vaniljkräm och blåbär. Det var en spännande tur i skogen. Inte mycket kantareller blev det, fick ihop till en macka. Men vi hittade en ödegård mitt ute i ingenstans. Vid den gården hittade Qash färsk vildsvinsskit som han rullade sig i. Sen gick vi därifrån för vi (jag) ville inte vara där om grisarna skulle komma tillbaka. Jag hittad en jättefin stig som skulle ta oss i rätt riktning mot civilisationen. När vi hade gått en bit på den ganska mörka stigen slutade jag titta efter kantareller och tittade upp. All mark runt stigen var uppbökad av grisar. Inte bara där vi just då stod utan längs hela stigen det var väl 1,5 till 2 km. Hundarna var på helspänn det märktes att det var, eller hade varit något där ganska nyligen. Det är inte ofta jag känner mig illa till mods men just då gjorde jag det. Jag hade en Swiss army knife att försvara mig med. Hundarna hade jag väl bara fått släppa, dom har ju större chans om dom slipper släpa på mig.....Men det gick bra vi kom ut ur skogen inte där jag trodde men nästan. Nu sover dom bra särskilt Qash som blev tvungen att duscha när vi kom hem. Lite sur var han på mig han tyckte säkert att han luktade mumma... Men efter att jag kokat lite vitfisk till dom så var han gladare:). Nu är killarna ganska trötta, ja med för den delen. Hoppas att näst helg blir lika fin, då gör vi ett nytt försök och ser om vi hittar några fler kantareller. Lägger upp lite bilder från vår promenad här nedan.

 Början av promenaden lite snårigt var det, kortbyxor och brännäslor är en dålig kombo.
Rakt ut i spenaten.
 Sök kantareller Qash sök, han undrade mest vad jag tjatade om
 Xanzi också.
 Lunch fika paus.
 Xanzi vaktar terrängen när jag fikar.
 Hit med skinkmackan gubbe. Här händer det inget
 Ödegård mitt i ingenstans, här hittade Qash grisbajset.
 Samma gård annat hus.
 Jaktstuga, längs "grisstigen" det verkade som det fanns en del vilt att fälla.
 Mot okända mål.
 Ja ja samma stig.
 Här har grisarna gått fram.
 Här me.
Mot ljuset gå mot ljuset, sen kom vi ut i säkerheten och kunde sätta oss på ett fält. Där jag kunde dricka upp mitt sista kaffe.

6 kommentarer:

Maja sa...

Vackert!

Patrik sa...

Tack Maja. JA det är en vacker promenad. Hoppas på fint väder nästa helg oxå så får jag se om jag vågar. Ryktet säger att älgjakten börjar och då går jag inte ut i skogen :)

Sledgehammer sa...

Fin rapport och fina bilder + bildtexter :)
"Hit med skinkmackan gubbe"!
MVH Mats

Patrik sa...

Mats.
Han fick den sen, skinkmacka alltså:)
Eller dom fick dela på den.
Håller tummarna för Torstens mage, hoppas det funkar med att byta foder.

Christina sa...

Vackra hundar!

Patrik sa...

Tack så mycket:)